Przyjazna Szkoła - pracujemy razem jak partnerzy, zachowujemy się jak przyjaciele.

Standardy wymagań

STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
 
 
1. Czytanie
 
Uczeń:
  1. odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską):
      a) źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,
      b) teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie
      i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej,
      c) teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,
      d) proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy,
      e) przedstawienia teatralne i filmy,
      f) przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,
      rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,
  2. określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:
      a) rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm,
      b) posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet,
      porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda,
      opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz podstawowymi terminami związanymi
      z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą,
  3. rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach:
      a) diagramów,
      b) map,
      c) planów,
      d) schematów,
      e) innych rysunków,
  4. odczytuje dane z:
      a) tekstu źródłowego,
      b) tabeli,
      c) wykresu,
      d) planu,
      e) mapy,
      f) diagramu

oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.

2. Pisanie
 
Uczeń:
  1. pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi:
      a) opowiadanie,
      b) opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki,
      c) sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki,
      d) notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia,
      e) kartka pocztowa,
      f) list prywatny i oficjalny,
      g) telegram,
      h) zaproszenie,
      i) zawiadomienie,
      j) ogłoszenie,
      k) instrukcja,
      l) przepis,
  2. formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji):
    a) pyta i odpowiada,
    b) potwierdza i zaprzecza,
    c) poleca i prosi,
    d) przyrzeka i obiecuje,
    e) zachęca i zniechęca,
    f) zaprasza,
    g) przeprasza,
    h) współczuje,
    i) żartuje,
    j) wątpi,
    k) odmawia,
  3. buduje tekst poprawny kompozycyjnie (ok. 1 strony formatu A4), celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych,
  4. przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli:
    a) przenosi informacje na oś liczbową, chronologiczną, układ współrzędnych,
    b) wyraża dane w postaci diagramu słupkowego, prostego schematu, innego rysunku, 
  5. dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu:
    a) dostosowuje zapis do formy wypowiedzi,
    b) wyróżnia części tekstu zgodnie z jego strukturą,
    c) pisze czytelnie.
3. Rozumowanie
 
Uczeń:
  1. posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń:
      a) sytuuje je w przestrzeni,
      b) umieszcza daty w przedziałach czasowych,
      c) oblicza upływ czasu między wydarzeniami,
      d) porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej.
  2. przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk:
    a) domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu i swoim doświadczeniom,
    b) wskazuje główne przyczyny i skutki doniosłych wydarzeń w historii Polski,
    c) wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w środowisku w wyniku działalności człowieka,
  3. określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego:
    a) wyjaśnia na prostych przykładach zmiany cywilizacyjne, jakie nastąpiły na przestrzeni dziejów,
    b) opisuje najważniejsze osiągnięcia, które składają się na polskie dziedzictwo kulturowe,
  4. wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić, wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów,
  5. opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą:
    a) wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia algebraicznego,
    b) prostego równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,
    c) planu,
    d) mapy,
    e) prostego schematu,
    f) diagramu słupkowego,
    g) innego rysunku
     
  6. rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności:
      a) liczb,
      b) figur,
      c) zjawisk,
      d) przemian,
      e) obiektów przyrodniczych,
      f) elementów środowiska, 
      g) wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je,
  7. dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach:
    a) opisuje zjawiska o charakterze powtarzalnym, spotykane w najbliższym otoczeniu,
    b) na podstawie opisu zjawiska mającego charakter prawidłowości wnioskuje o dalszym jego przebiegu,
  8. ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania,
  9. analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność:
    a) porównuje wyniki z własnym doświadczeniem,
    b) sprawdza wyniki z warunkami zadania.
4. Korzystanie z informacji
 
Uczeń:
  1. wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi,
  2. analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera spośród tych ofert, kierując się wskazanymi kryteriami (osadzonymi także w wartościach).
5. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
 
Uczeń:
  1. posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku,
  2. wybiera przyrządy służące do obserwacji i pomiaru, odpowiada na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisuje wyniki obserwacji,
  3. wykonuje obliczenia dotyczące:
    a) długości,
    b) powierzchni,
    c) objętości,
    d) wagi,
    e) czasu,
    f) temperatury,
    g) pieniędzy,
  4. planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora,
  5. wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności:
    a) liczb,
    b) figur,
    c) zjawisk,
    d) przemian,
    e) obiektów przyrodniczych,
    f) elementów środowiska i stosuje je do rozwiązania problemu,
  6. zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi i materiałami chemicznymi, rozpoznaje oznakowania substancji toksycznych, łatwopalnych i wybuchowych, objaśnia zasady użytkowania domowych urządzeń elektrycznych,
  7. wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne,
  8. rozumie potrzebę stosowania zasad:
    a) higieny,
    b) bezpieczeństwa,
    c) zdrowego trybu życia,
    d) oszczędnego korzystania z energii i innych zasobów przyrody,
    e) postępowania w środowisku przyrodniczym.